bildet viser ledninger på bakken og en ansatt

NÅR VANNET GÅR

Mai Kristin Vikerhagen har vært forkvinne i Holtvegen borettslag i nærmere ni år. Borettslaget består av to rekkehus fra 1963 med fire leiligheter i hver, og ligger både midt i Kongsvinger og midt i skogen, ifølge lederen, som ikke er redd for å ta i et tak.

FULL RENOVERING MED GODE LØSNINGER

– Vi har hatt full renovering her med både rørutbytte og rørfornyelse, i to omganger, en i våres, og en nå i høst. Da stenges vannet av, og reserveløsninger for både bad, kjøkken og toalett må til. I mai da vi begynte, ble vannet stengt fra mandag til fredag, og vi hadde kun vann i helgene. Eidskog og Kongsvinger Septik AS skulle stå for rørutbedringen og nye sluk, og vi gikk tidlig inn med kommunikasjon rundt løsninger. Vi ble enige om starttidspunkt, og leder i Eidskog og Kongsvinger Septik AS bestilte to vogner fra Scenemontage AS som ble plassert utenfor på vår fellesplen. Vi valgte å ha en guttevogn og en jentevogn. Begge inneholdt tre dusjer, to vasker med speil, og et toalett. Vannklosettet er jo avhengig av å bli koblet til vann- og avløpskummen ute, så jeg sørget for en rørlegger som kom og koblet på rør som gikk ned i kummen fra utsiden.

GODT FORBEREDT

Mai Kristin forteller videre at de ville gå «all in», og fornye alt som var nødvendig. Hun pratet med alle andelseierne på forhånd, så dette var godt forberedt.

– Vi var litt heldige, og hadde årstiden på vår side, siden vi startet første runde rett etter 17. mai, og ikke hadde kulde. Vi er et borettslag med mennesker i alle aldre, fra små barn til seniorer. Noen hadde hjemmekontor i den perioden, andre var fifty-fifty på jobb eller hjemmeværende. Det betød at ikke alle startet dagen klokka syv om morgenen. Med ulik rytme gikk det sømløst og fint, fordi vi benyttet vognene til forskjellige tider.

– Det hører med til historien at vi tok den ene rekken først, og rørfornyet bunnledninger og sluk i kjelleren i alle fire leilighetene. Da kunne de andre fire leilighetene bruke dusj og toalett som vanlig. Da vi etter cirka fire uker var ferdige med det, så byttet vi til den andre rekka. Dette skapte mindre trøkk, og funket helt tipp topp. Og jeg har tenkt mange ganger, hva skulle vi gjort uten Ulf i Scenemontage?

DETTE ER LUKSUS

– I juli skulle gutta ha ferie, da var de ferdige med den første jobben, og de tok med seg vognene. Så startet vi opp igjen i september, med innvendig rørbytte. Alle rør fra bad i 2. etasje via kjøkken og ned i kjeller er nå helt nytt. Når badene skulle tas, som hadde en varighet på 2-3 uker, hadde vi ikke vann i helgene heller. To-tre bad ble tatt samtidig. Og jeg hadde hørt rykter om at vi denne gangen skulle få to helt nye dusj- og dovogner (med to separate avdelinger i hver), som Ulf nettopp hadde kjøpt inn. De var så nye at han ikke var helt sikker selv på hvordan de fungerte! Men for noen vogner! Begge hadde varme i gulvet, varmtvannsbereder i hver og godt lys i taket, stor vask, vannklosett, og romslig god dusj. Det er mange ting å huske på og ivareta føre jobben starter. Vi måtte sørge for varme rundt vannledningene som gikk inn til vognene. Og hvilke bad skulle vi ta først? Vi landet på våre to eldste beboere, i tillegg til en familie med fire små barn.

– Det var egne fine trapper opp til inngangen av vogna. Det eldre ekteparet fikk den nærmeste vogna, og jeg fikk snekkere til å sette opp rekkverk ved trappa.

Samtlige i borettslaget er så fornøyd med dette. Det har vært en veldig praktisk og god løsning for alle. Våre to eldste utbrøt i kor: Dette er over all forventning, det er jo luksus!

FINT SAMARBEID

Det var også noen som ønsket å ha en individuell innedo i tillegg. Da slipper man jo å gå ut midt på natta ved toalettbesøk. Ulf hadde også en god løsning på dette. Innetoalettene er luktfrie, og vi hadde et fast lager med nye bøtter ute i boden til enhver tid. Brukeren gikk ut med sin bøtte i boden, og byttet til rene klargjorte bøtter med pellets. Ulf hentet de brukte og plasserte ut de nye en gang i uka eller etter behov. Det var en smidig løsning som rullerte bra uten noen form for «ulykker».

– Det har vært et veldig bra samarbeid. Ulf er rolig og behagelig, og stiller opp på null komma niks. Vi hadde hørt gode rykter om ham på forhånd. Når vognene skulle hentes var de like rene og pene som da vi fikk dem. Det blir jo «ditt eget» bad i den tiden renoveringen står på, og mer «privat» enn løsningen i våres. Du kunne la toalettsakene dine stå, og brukerne vasket seg ut av vogna da renoveringen av deres bad var ferdig.

– Så er det litt HMS å ta hensyn til. Jeg gravde egenhendig strømledninger 20 cm ned i bakken, så ingen skulle snuble. Og stengte av med bukker der folk ikke skulle gå. Da vi var ferdige vasket jeg like gjerne ledningene. Det ble selv Ulf imponert over.

HAR EN LØSNING PÅ ALT

I Holtvegen borettslag valgte de å ta alt i en smell. Det er ingen grunn til å kvie seg for å kaste seg uti det, mener Mai Kristin:

– Her er det nå fiks ferdig. Den gode kommunikasjonen på forhånd, den er gull verdt! I løpet av tre uker er du inne igjen på badet ditt. Men det er helt vesentlig at ting glir. Og det har denne ordningen sørget for. Man er jo avhengig av at alle er «på», alt blir litt mer gjennomsiktig i et lite borettslag som vårt. Det fungerte fint. De nye vognene var veldig fine, med sittebenk, knagger til å henge fra seg på, og en ekstra panelovn under benken hvis du ville ha litt mer varme, men det var ikke nødvendig fordi gulvvarmen var så god.

Ulf er fleksibel, du kan stole på ham. Han har en løsning på alt, og finner alltid på noe smart hvis man har individuelle behov og ønsker, avslutter en tydelig fornøyd borettslagsforkvinne.